Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Nowe otwarcie dla Unimoga

Bardziej ekologiczny, wydajny i mocniejszy
26.07.2013 00:00:00
Nowy Unimog, debiutujący od razu w 10 wersjach - od U 216 do U 5024 rozpoczyna epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych Mercedes-Benz. Zmianę silników połączono ze wzrostem osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Mimo wyzwań związanych z wprowadzeniem normy Euro VI (m.
Nowy Unimog, debiutujący od razu w 10 wersjach - od U 216 do U 5024 rozpoczyna epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych Mercedes-Benz.
Zmianę silników połączono ze wzrostem osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Mimo wyzwań związanych z wprowadzeniem normy Euro VI (m. in. dodatkowe podzespoły powiększone o 120 l objętości) udało się wzmocnić silne strony modelu.
Nowa gama
W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany dotychczas wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530.
Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada obecnemu U 400), a dwie kolejne - wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).
Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Wszystkie te innowacje wpływają na wydajność nowego Unimoga.
BlueEfficieny Power - silniki Euro VI
Dwie zupełnie nowe serie mocniejszych silników BlueEfficiency Power, zgodne z normą emisji Euro VI zapewniają pojazdom większą wydajność. Są to jednostki typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 156 do 354 KM i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro VI, zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.
Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami zapewniają precyzyjnie dobraną dawkę wtrysku. Długoskokowa konstrukcja silników z chłodzonym układem recyrkulacji spalin i mocą sięgającą 46 KM z 1 litra pojemności kwalifikują jednostki BlueEfficiency Power do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowa, 4-cylindrowa wersja o pojemności 5,1 litra i mocy 156 KM dla bazowego Unimoga U 216 osiąga moment obrotowy 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1.200 do 1.600 obr/min.
W kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wyjątkowo zwartej wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 272 lub 299 KM służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy 1.200 Nm dostępny jest w przedziale 1.200-1.600 obr/min.
Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, nacisk położono również na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci stanęli przed wymagającym zadaniem - musieli uwzględnić kompaktowe podwozie Unimoga. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR, połączonych szeregowo.
Bazowe modele U 216 i U 218 oraz U 318 i U 423 zaopatrzone są w silniki 4-cylindrowe, natomiast modele U 427, U 430, U 527 oraz U 530 otrzymują jednostki 6-cylindrowe.
Nowy synergiczny napęd trakcyjny
Innowacyjny synergiczny napęd trakcyjny dla roboczego Unimoga otwiera całą gamę możliwości użytkowania osprzętu. Połączenie hydrostatycznej i manualnej skrzyni biegów pozwala kierowcy na płynne przełączanie między trybami podczas jazdy. Dotychczas wymagało to krótkiego postoju. Nowy, komfortowy Drive-Work-Mode może być używany na przykład wtedy, gdy w trakcie koszenia trawy na poboczu pracę trzeba przerwać z powodu napotkania ekranu dźwiękochłonnego. Napęd hydrostatyczny pozwala teraz osiągać prędkość do 50 km/h, a jego wydajność została zwiększona o 20 proc. Podczas gdy bezstopniowa jazda ogranicza zużycie sprzęgła i zwiększa wydajność pracy, ręczna zmiana biegów pozwala zmniejszyć zużycie paliwa ze względu na wyższą efektywność. Używając elektronicznego, pneumatycznego systemu przełączania biegów (EPS), kierowca inicjuje zmianę przełożenia poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła i uruchamia działanie automatycznej przekładni elektronicznej (EAS, opcja) w celu samoczynnego zakończenia operacji. Obsługa nowego systemu synergicznego odbywa się za pośrednictwem przełącznika na kolumnie kierownicy, dżojstika hydrauliki lub pedału gazu.
Kabina panoramiczna
Nowoczesna kabina panoramiczna reprezentuje nowoczesną koncepcję designu. Nowością jest system przedniej kamery z monitorem, ułatwiający pracę kierowcy - podgląd sytuacji bezpośrednio przed pojazdem pozwala na wygodniejsze dołączanie narzędzi. W celu poprawy widoczności, wycieraczki przedniej szyby zainstalowano teraz na dachu, nad szybą, zapewniając lepszy widok na drogę i osprzęt.
We wnętrzu znajdujemy wielofunkcyjną kierownicę z regulowaną kolumną i bardziej wydajne ogrzewanie oraz chłodzenie z usprawnionym przepływem powietrza. Elementy sterowania również zostały zmodyfikowane - ramię kolumny kierownicy służy teraz do obsługi takich funkcji jak zmiana biegów czy hamulec silnikowy. Panel wskaźników dostarczający informacje kierowcy został zaopatrzony w duży, jasny wyświetlacz; dżojstik do sterowania osprzętem można zdemontować i trzymać w dłoni.
Nowa hydraulika robocza działa precyzyjniej i bez szarpnięć - przy zwiększonej o około 30 proc. wydajności hydraulicznej. System pracuje proporcjonalnie i pozwala wykonywać dwa ruchy jednocześnie za pośrednictwem dżojstika. Wielofunkcyjne klawisze na kierownicy oraz informacje na wyświetlaczu umożliwiają limitowanie mocy. Hydraulika wykorzystuje dwa obwody - pierwszy zapewnia ciśnienie 200 barów i przepływ oleju hydraulicznego 32 l/min, a drugi zwiększa przepływ o 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Ponadto, przedni wałek odbioru mocy zapewnia teraz maksymalną moc 160 kW (dotychczas: 150 kW).
Nowe modele bazowe: U 216 i U 218
Dwa całkowicie nowe modele bazowe U 216 i U 218 zastępują Unimoga U 20 i niewiele odbiegają od większych pojazdów roboczych, których gama zaczyna się od modelu U 318. Mają tę samą kabinę panoramiczną z regulowaną kolumną kierownicy i szeregiem innowacji, a także znany już system VarioPilot, pozwalający przemieszczać kierownicę i pedały na drugą stronę kabiny. Istotną zaletą nowych modeli są ich zwarte wymiary. Rozstaw osi to 2.800 mm, o 200 mm mniej niż w przypadku U 318, a średnica zawraca wynosi 12,6 metra w porównaniu do 13,7 m w U 318. Siłę napędową dostarczają 4-cylindrowe silniki o mocy 156 KM oraz 177 KM. Z trzema różnymi wersjami masy całkowitej - od 7,5 do 10 ton - modele U 216 i U 218 mogą radzić sobie z długą listą zastosowań.
U 318 - U 530
Większa wydajność, lepsza zwrotność i dynamika oraz zdolność do wykonywania jeszcze większej liczby zadań - ten rozwój jest domeną modeli od U 318 do U 530. Ich silniki osiągają nowy szczyt mocy - do 299 KM w U 430 oraz U 530, nigdy wcześniej niedostępny w Unimogu. Zaawansowana hydraulika robocza i siłowa czerpie z możliwości jednostek napędowych. Większa wydajność idzie w parze z większą ładownością, dzięki ograniczeniu masy własnej - zastosowaniu lżejszej ramy oraz aluminiowych kół. Istotnym osiągnięciem jest także skrócenie rozstawu osi o 80 mm w porównaniu do poprzedniego U 300, i to mimo skomplikowanych wymogów Euro VI (dotyczy modeli U 318 i U 423). Z tego względu oraz z uwagi na większy kąt skrętu kół, promień skrętu jest mniejszy niż w poprzedniku.
Nowa hydraulika siłowa zastępuje pompy napędzane od wałka odbioru mocy oraz silniki w zabudowie. Hydraulika siłowa VarioPower - przez długi czas nazwa ta stała za ekstremalnie mocnym napędem osprzętu Unimoga. Teraz jest on jeszcze bardziej wydajny. Dwa obwody, każdy o przepływie 125 litrów płynu hydraulicznego i ciśnieniu do 280 barów, na życzenie mogą obsługiwać kilka rodzajów czynności jednocześnie lub jedno szczególnie precyzyjne zadanie. Wydajność jednego obwodu sięga 58 kW. Zaawansowana architektura pozwala zastąpić pompy podłączone do wałka odbioru mocy oraz wysokoprężne silniki w zabudowie, na przykład w przypadku zamiatarek, i zaoszczędzić paliwo, przestrzeń oraz masę. A jeśli hydraulika siłowa nie jest potrzebna, można ją zwyczajnie zdemontować w celu zwiększenia ładowności Unimoga. Nowy system sterowany jest za pomocą przycisków na kierowcy, a informacje na temat jego działania wyświetlane są na ekranie na nowym panelu wskaźników.
Terenowe U 4023 i U 5023
Terenowy Unimog występuje teraz pod nową numeracją - modele U 4023 i U 5023 zastępują oferowane dotychczas U 4000 i 5000. Wyposażono je w nowy, 4-cylindrowy silnik BlueEfficiency Power BlueTec 6 o mocy 230 KM i momencie obrotowym 900 Nm. Skrzynia Unimoga została udoskonalona, dzięki czemu czas potrzebny na zmianę przełożenia jest krótszy, i to przy zwiększonej żywotności.
Projektanci musieli skonfrontować jej wymogi koncepcji kabiny z krótką maską z wyzwaniem montażu technologii Euro VI. Udało się im przesunąć jednostkę napędową o metr do tyłu, pod kabinę, co stało się kluczowym elementem nowej architektury. W porównaniu z poprzednikiem kabina jest o 120 mm dłuższa i nieco wyższa, a dzięki przemieszczeniu sterowania skrzynią z konsoli centralnej na kolumnę kierownicy wewnątrz jest znacznie więcej przestrzeni.
Przemieszczenie silnika pozwala na pobór siły napędowej bezpośrednio z wałka odbioru mocy jednostki, toteż osprzęt może być napędzany niezależnie od sytuacji na drodze, w przeciwieństwie do wałków połączonych z przekładnią (które są nadal w ofercie).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.